درمان جدید دیابت نوع 2، وارد مرحله‌ی دوم آزمایشات بالینی گردید

 28 فوریه 2017- مرحله‌ی دوم آزمایشات بالینی بر روی مولکول LGD-6972 که آنتاگونیست گیرنده‌ی گلوکاگون است و یک درمان احتمالی برای دیابت نوع 2 خواهد بود، آغاز شد.

شرکت داروسازی Ligand این مولکول را بر روی شرکت کنندگان در سه دوز (5 و 10 و 15 میلی‌گرم) یک بار درهفته برای مدت 12 هفته، آزمایش خواهد کرد.

در این مطالعه تصادفی دوسوکور، 148 فرد که بوسیله‌ی متفورمین قند خونشان بخوبی قابل کنترل نبود، ثبت نام شده‌اند. مولکول LGD-6972 به دلیل توانایی آن در کاهش هموگلوبین A1c و قندخون ناشتا از طریق کاهش خروج گلوکز از کبد مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصور می‌شود که اینکار با کاهش میزان گلوکاگون انجام می شود.

همچنین میزان کلسترول، فشار خون و وزن بدن افراد در این پژوهش‌ اندازه‌گیری خواهد شد، مرحله‌ی دوم مطالعات بالینی پس از نتایج مثبت بدست آمده از استفاده از داروی آزمایشی LGD-6972 در دو مطالعه‌ی قبلی فاز اول، آغاز گردید. یافته‌های دو مطالعه‌ی پیشین در ماه اوت سال گذشته و ژانویه‌ی سال 2017 در مجله ی Diabetes, Obesity and Metabolism منتشر شد و نشان داد که دوز تکی و چندگانه‌ی درمان با LGD-6972 موجب کاهش قندخون ناشتا به میزان 3.1  میلی مول در لیتر می‌شود، LGD-6972 همچنین به کاهش پیک قند خون پس از صرف غذا کمک می‌کند.

 از نظر ایمنی به نظر می‌رسد استفاده از این مولکول توسط شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 به خوبی قابل تحمل است و هیچ یک از شرکت کنندگان عارضه ی هیپوگلایسمی را تجربه نکردند.

 در فاز دوم این مطالعه به بررسی اثر بخشی و ایمنی دوزهای مختلف مولکول LGD-6972 خواهد پرداخت و اولین نتایج آن در ماه سپتامبر آینده ارائه خواهد شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/novel-type-2-diabetes-treatment-to-enter-phase-ii-clinical-trials-93755773.html